VOEDSELBOS

Boeren in het bos

Ik weet het nog. In de lente barste het leven in al haar schakeringen los. Uitbundig. Vanzelfsprekend was daar de ijle zang van de leeuwerikken. Hoog in de lucht. De hemel was ook ineens zwanger van duizenden geuren. Aan de horizon schilderden grutto's en kievietten een magistraal kunstwerk tegen het smetteloze blauw.

Dichterbij op de aarde, in de rafelranden van het boerenland, explodeerde een bont kleurenpalet. Honderde tinten groen met daarin gestippeld het geel van paardenbloemen, het bruinrood van zuiring en het romig wit van het Hollands kant. Een magistrale partituur. Alles omlijst door het gonzen van miljoenen insecten.

Ik weet het nog. Het was er altijd. Maar nu. Nu ligt het ergens in een hoekje van mijn geheugen. Opgeslagen. Onaangeroerd. Maar ik koester het als een geheime schat.

Toen ik jong was kwam het steeds tevoorschijn. Als vanzelf. Vanzelfsprekend. Het verscheen ieder jaar opnieuw. Het was er eenvoudigweg en vernieuwde zich steeds. 

Het is veranderd. Alles veranderd. Nu moet ik het bewust opzoeken in mijn geheugen. Nu is het stil.

De rafelranden in het landschap zijn gladgestreken. Na de ruilverkaveling zijn in de polder nieuwe boerderijen met megastallen in het landschap gestrooid. Door kaarsrechte nieuwe wegen ontsloten. Plooien gladgestreken. Leve de vooruitgang.

De verbluffende variaties aan grassen en bloemen zijn vervangen door een soort regide engels raaigras. De weidevogels geminimaliseerd. De efficientie gemaximaliseerd. Nu rest er een dood agrarisch industrieterrein. Een kleur groen domineert de veenweide gebieden. Groene woestijnen.

De wereld van mijn jeugd is allang weg, maar ook mijn wereld als dertiger, veertiger en vijftiger is nu verdwenen. Genoeg reden voor somberheid.

Maar er gloort hoop.  Gelukkig zijn er nieuwe pioniers die in het monotone landschap kansen zien. De woestijn zal weer bloeien als een roos: voedselbossen!

Gelukkig nieuwjaar!

Meer weten? klik op de volgende linken:

BOEREN IN HET BOS

BOS BOER


Reacties