REQUIEM MONDRIAAN



Het laatste werk van Mondriaan Victory Boogie Woogie vind ik ook zijn beste.  Het kunstwerk is niet eens af maar heeft een onovertroffen dynamiek en levendigheid. Een requiem. 

Dit werk trof ik aan in de garage van de gemeentewerf  te Giessenlanden. Geen origineel maar daarom niet minder in uitstraling. Liefdevol nagemaakt voor een dorpsfeest en hier terecht gekomen. Straatkunst. Sommigen zien er de plattegrond van Manhattan in. Anderen het bruisende levensritme en de dynamiek van de stad die nooit slaapt.

In deze garage geen pin-ups maar top-kunst. Wat een vondst! Dit komt me zomaar toe-vallen en ik vraag me af hoe ik dit kan duiden. Waarom komt dit op mijn pad terecht? Dit weergaloze werk doet me denken aan het laatste van Mozart: het magistrale Requiem. De intuïtieve stijl van Amadeus naderde daarin het toppunt van perfectie, of is daaraan voorbij. Uit de partituur spreekt een zelfde zeggingskracht als uit dit schilderij. Complexe eenvoud. Georganiseerde chaos en labiele balans tegelijk. Magistraal.

Er is door beide meesters nog koortsachtig aan gewerkt. Veranderd en bijgeschaafd. Het beste op het laatste moment eruit geperst?  Beiden op het eind van hun leven het hoogste punt bereikt? Bijna. Na een lange creatieve levensweg de heilige graal gevonden? De stilte van het licht. Maar net niet. Onaf.

Mijn gedachten dwalen af. Waarom zie ik dit monumentale werk juist hier? Wie heeft het opgehangen? Een vingerwijzing? Associaties komen op de vreemdste momenten. Er licht wat op. Omdat beide kunstwerken een open eind hebben kunnen goede verstaanders de werken denkbeeldig afmaken of beter; voortzetten in hun eigen omgeving.

Mijn context. Ik zie verwantschap met ontwikkelingen om mij heen. Ik zie in deze beeldtaal relaties en verbindingen. Op mijn netvlies verschijnt een ideaal organisatiemodel met dwarsverbanden, kruisbestuiving tussen afdelingen, organische netwerken, knooppunten en kernen. Alles dienstbaar aan elkaar. Dat klinkt als muziek in mijn oor. Een organisatiemodel als ultiem kunstwerk. Nutteloos maar van grote waarde. Een cadeautje. Dat is het. In zo´n systeem wil ik wel werken.

Klik hierop voor REQUIEM van MOZART op Youtube

Klik hierop voor VICTORIE BOOGIE WOOGIE op Youtube

Reacties