OP DE BREDE TREDEN - IN HINDERLAAG VOOR GELUK

Arie de Groot

Op brede treden omlaag naar de klaagmuur
kwam ik een mooie vrouw tegen. ´Je kent me niet meer,
ik ben Shoshana in het Hebreeuws. In andere talen weer anders.
Alles is ijdelheid´ Dat zei ze in de avondschemering, en ze stond
tussen het verwoeste en het gebouwde, tussen licht en donker.
Zwarte vogels en witte vogels wisselen af
met het grote ritme van ademhaling.
De flitsende camera´s van de toeristen verlichten ook mijn geheugen:
wat doe jij hier, tussen wat beloofd is en wat vergeten,
tussen wat gehoopt wordt en wat ingebeeld?
Wat doe jij hier, in hinderlaag voor het geluk,
met je mooie gezicht uit een toeristische advertentie van God,
en je ziel gescheurd en verrafeld als de mijne?

Ze antwoorde: mijn ziel is gescheurd en verrafeld, net als de jouwe
maar dat maakt hem juist mooi,
als mooie kant.

Yehuda Amichai



Reacties