BRUGGEN BOUWEN DOE JE SAMEN

Gisteren is de nieuwe Peursumsche Vlietbrug officieel geopend door Wethouder Harmen Akkerman. Ik vind het de mooiste en meest doelmatige brug van de Alblasserwaard geworden. Een voorbeeld voor de regio. Het is geen standaard brug geworden maar een verbinding van fraai maatwerk. Dat is al bijzonder. Ondanks de enorme hoeveelheid beton erin verwerkt is ook nog eens een elegante brug.

Hij is uniek omdat er diverse wensen van de omwonenden in het ontwerp zijn meegenomen. De palen zijn niet geheid maar geschroefd om trillingen te voorkomen. Het bankje op de brug is geplaatst om van het weidse polder perspectief te genieten. Er is een kluunvoorziening onder de brug. Een zo dun mogelijk brugdek om de hellingen niet te hoog te laten worden. Een lichtmast met drie sprieten waarvan een is gericht op het water- en ijsplein als er geschaatst kan worden. Het is geen klassieke brug maar een elegante eigentijdse brug die in vormgeving verwant is aan de nabijgelegen Giessen-Brug.

In een intensieve samenwerking is de brug vormgegeven door mij en ontworpen door Ingenieursbureau Adcim en gebouwd door Fa. de Kuiper uit Noordeloos. Beiden hebben een huzarenstukje geleverd in voorbereiding en uitvoering. Door de krappe locatie en de tijdsdruk is het een complexe operatie geworden. Een erg lastig project met allerlei complicaties maar door betrokken tot een goed einde gebracht. Een brug om trots op te zijn.

Ik mocht bij de realisatie de rol als vormgever en opdrachtgever vervullen voor de gemeente Giessenlanden. Mijn taak was alle processen van bouwvoorbereiding en realisatie ambtelijk te begeleiden. Vanuit mijn rol heb ik ook een mooie bijdrage mogen leveren aan de uiteindelijke verschijningsvorm.

Bij dit artikel behorende foto´s zijn van het Kontakt: Artikel Het Kontakt
Meer fotos zien? Kijk op : Giessenburg online

Reacties