COLLECTIEVE INTELLIGENTIE

Spectaculaire vlucht spreeuwen


Als individuen zijn wij maar al te vaak gericht op zelfontplooiing. De ontwikkeling van het zelfbewustzijn. Verwerkelijking. Wij leren van moderne managementgoeroes dat alle antwoorden in onszelf liggen. We moeten volgens hen op zoek naar eigen kracht en overtuigingen. Wat wil ik? Ons zelfbewustzijn rationaliseren. Een positief zelfbeeld. Slecht is dat niet.

Maar er bestaat daarnaast ook zoiets als collectieve intelligentie. Schijnbaar irrationele onderlinge verbindingen. Hoe werkt bijvoorbeeld de verspreiding van ideeën en gedachten over meerdere generaties? We beïnvloeden elkaar op allerlei niveau. Is ons collectief gedachtegoed niet altijd in beweging en zijn wij er niet gevoelig voor?  Veel meer dan we zelf denken? Wat doet de tijdgeest? Letten we niet heel scherp op elkaar in mode, trends en levensgevoel?

Mogelijk zijn we door al die invloeden van buiten wel veel minder individuen dan we denken. Ik denk soms dat ons collectieve gedrag meer lijkt op een groep spreeuwen. Met een dynamische luchtacrobatiek. Is het dan niet beter antwoorden buiten jezelf te zoeken? Ik denk bijvoorbeeld vaak dat anderen meer over mij weten dan ik over mijzelf. Misschien is het daarom beter het geluk niet in jezelf te zoeken, dat leidt tot eenzaamheid. Maar meer buiten jezelf in levendige en dynamische groepen.

Reacties